Tahap pembangunan industri francais di
Malaysia dikatakan sedang maju. Hal ini dapat dilihat dengan adanya pelbagai
industri francais yang sedang berkembang di Malaysia. Terdapat beberapa program
pembangunan yang sedang dilaksanakan bagi pembangunan industri francais semakin
berkembang. Berikut merupakan senarai program pembangunan yang sedang
dilaksanakan.
Bil
|
Jenis
Program Pembangunan Industri Francais
|
1
|
Program Pembangunan Francaisor
|
2
|
Program Pembiayaan
|
3
|
Program Promosi
|
4
|
Program Jaringan Luar Negara
|
(Sumber : Bahagian Pembangunan Francais,
Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi & Kepenggunaan (KPDNKK)).
1. Program Pembangunan Francaisor
Terdapat beberapa program yang dianjurkan di
bawah program pembangunan francaisor. Antaranya adalah :
a) Program Pembangunan Produk Francais
Tempatan (PPFT)
Di Malaysia, tahap pembangunan industri
francais sentiasa dilindungi dengan adanya pelbagai program pembangunan.
Program ini membantu para usahawan menukar perniagaan konvensional kepada sistem
francais dengan jumlah pembiayaan sebanyak RM12,000.00 bagi setiap syarikat.
Pembiayaan dikreditkan kepada perundingan atau orang tengah yang dilantik oleh
syarikat tertentu dalam menukarkan mod perniagaan. Peluang ini terbuka kepada
produk yang berpotensi dan mempunyai tahap penjualan yang istimewa yang
dikenali sebagai (Unique Selling Proposition/Business Model) kepada syarikat Bumiputera.
b) Dana Bantuan Perniagaan Francais (DBPF)
Dana ini pula diberi bagi membangunkan sistem
francais secara (matching grant).
Kategori
syarikat
|
Jumlah
(RM)
|
Penuh Bumiputera
|
100,000.00
|
Majoriti Bumiputera
|
65,000.00
|
Bukan Bumiputera dan Majoriti Bukan
Bumiputera
|
50,000.00
|
Berdasarkan jadual di atas, hanya syarikat
tempat yang berdaftar dibawah seksyen 6, Akta Francais pada tahun 1998 dan
program Pembangunan Francais di bawah (KPDNKK) yang layak untuk menerima dana
tersebut. Dengan ini tahap pembangunan industri francais dalam keadaan sedang
membangun.
c) Program Francais Mikro
Program ini berjaya dibangunkan melalui pakej
francaisi yang diperkenalkan oleh francaisor tempatan dengan jumlah bawah
RM50,000.00. Golongan yang mempunyai pendapatan rendah dan juga sederhana berpeluang
menceburi bidang keusahawanan iaitu dalam industri francais. Pada masa yang
sama, program ini membantu dalam membangunkan perniagaan dengan memegang kepada
konsep modal yang kecil. Di bawah merupakan contoh industri francais yang
mengalami pembangunan.

contoh jenama Francais menawarkan Pakej Mikro
contoh jenama Francais menawarkan Pakej Mikro
2. Program
Pembiayaan
a) Skim
Pinjaman Kecil Francais (SPKF)
Skim ini membantu francaisi tempatan dengan
kewangan atau modal kecilan yang dikenali sebagai (Micro Franchising) dan
pinjaman maksimumnya ialah sebanyak RM50,000.00.
3. Program Promosi
a) Francais Komuniti
Tahap pembangunan francaisi komuniti ini
adalah mereka menggalakkan golongan rendah dan sederhana untuk berniaga secara
berfrancais. Ciri penawaran pembiayaan sama seperti (Mikro Franchising).
b) 1Malaysia Stesen Francais
Stesen Francais yang dimaksudkan disini
adalah tertumpu kepada sektor makanan yang melibatkan ‘mobile kiosk’ atau
‘cart’ dimana diperkenalkan oleh (KPDNKK) supaya dapat memperkembangkan
francais mikro. 1Malaysia Stesen Francais diperkenalkan bagi memajukan usahawan
tempatan dan sebagainya dalam usaha pembangunan industri francais di Malaysia.
c) Pavilion Francais
Pavillion Francais pula merupakan inisiatif
mempromosikan francais ke program dalam Negara yang dianjurkan oleh pihak luar.
Sebagai contoh, penyertaan yang telah mengambil bahagian adalah Pusat
Transformasi Luar Bandar (RTC) dan Kempen Beli Barang Buatan Malaysia (BMC).
d) Franchise International Malaysia (FIM)
Aktiviti
tersebut dianjurkan supaya dapat membantu kerajaan dalam mempromosikan perniagaan
francais. Kos pembiayaan ditanggung oleh (KPDNKK).
e) Jelajah Francais 1Malaysia
Tujuan aktiviti ini adalah untuk menarik
minat komuniti usahawan dan bakal usahawan menceburi perniagaan francais dimana
dengan kolaborasi beberapa pihak seperti Persatuan Pedagang dan Pengusaha Muda
Melayu Malaysia (PERDASAMA), Persatuan Francais Malaysia (MFA) dan Biro Ekonomi
& Pembangunan Usahawan, Pemuda UMNO Malaysia (BePU).
4. Program Jaringan Luar Negara
Program jaringan luar Negara pula ialah
program bagi mengembangkan industri francais tempatan ke peringkat
antarabangsa. Sebagai contoh, pada 24 sehingga 26 Februari 2012 bertempat di
Guangzhou, China pameran yang ke 24th ‘China Guangzhou Franchise Exhibition’
telah diadakan sebagai inisiatif dalam membangunkan industri francais di
Malaysia.
Tahap pembangunan industri di Malaysia dapat
dilihat seperti berikut iaitu terhadap statistik yang berdaftar di bawah
syarikat di Malaysia. Antara jumlah Syarikat Francais di Malaysia yang didaftarkan
adalah seperti berikut :
Stastik
|
Jumlah
|
Peratus
(%)
|
Produk
Francais Dalam Negara
|
437
|
69
|
Produk
Francais dari Negara
|
198
|
31
|
Jumlah
Perniagaan Francais Secara Keseluruhan
|
635
|
100
|
No comments:
Post a Comment